zondag 15 november 2009

Wat heb ik nu aan Koestenbaum?


1. Van waar de interesse?

Oorsprong

Het eerste dat mij aansprak in dit model was het woordje “angstmanagement”.
Dit sprak mij onmiddellijk aan.
Niet toevallig uiteraard, als ik terugkijk naar mijn basisgevoel op dat moment .

Wat bedoel ik met angst?

Angst is het gevoel dat je bekruipt bij confrontatie met nieuwe situaties, opdrachten, onbeheersbare fenomenen.

Angst is het gevoel door de mand te vallen, niet te kunnen voldoen.
(Freek Dejonghe zegt: ”Er is geen mand”.(!))


2. Het model

Hoe zie ik nu angst?

Angst als motor.
Angst is het ontstekingsmechanisme in de jungle van ons innerlijk theater, waar toekomst-visie, moed, realiteit en basiswaarden met elkaar strijden, het laken naar zich toe trekken, waar het kolkt en bruist, beweging ontstaat, rust wordt ingebouwd, leegtes worden opengetrokken en gevuld.

Angst verdwijnt (eens in actie)

TOEKOMST


MOED Hier gebeurt het! BASISWAARDEN




REALITEIT

Te midden van dat niemandsland in de ruit "Visie,Waarden,Moed,Realiteit"kolkt de energie.
Dat trekt en duwt en borrelt!
Angst zet aan tot actie

Angst als signaal.

Meermaals spoken mij denkbeelden, problemen door het hoofd.Ik druk ze niet weg, maar spoor ze op en noteer ze. Op die wijze geef ik,pro actief,de toekomst een gewenste vorm.

Op die wijze hebben ze hun plaats en worden ze actie.

Moed is angst in de buitenlucht.

Houd je angst bij jezelf, bouw er forten rond zodat niemand hem ziet, dan wordt hij groter.
Daarentegen:eens je angst geuit wordt en in contact komt met buitenlucht, dan vervliegt hij en krijg je moed.
Try this at home!

Angst als overleving

Angst beschermt.
Zonder angst zouden we geen signalen, rode lichten zien, ze negeren en…verongelukken.

Moed is angst met ervaring

Zie angst eens in een tijdsperspectief
Mijn moed van vandaag zijn de overwonnen angsten van gisteren.
Dat geeft mij hoop, de angst van vandaag wordt zo, door hem aan te pakken, de moed van morgen.
(wie stapte zonder angst af op zijn eerste lief?).
Een nieuwe baan opstarten, schrikt mij nu niet meer af.Ik deed het al, en weet nu hoe het moet.

Angst als grens.

Ik zie angst ook als een grens, waarachter, eens eroverheen, de groei ligt.
Geen enkele groei komt tot stand zonder confrontatie met angst.
NO PAIN, NO GAIN!
Ga er naar toe.Zie hem, aanvaard jezelf en je angst.
Je angst ontkennen is jezelf miskennen.
Je angst ontwijken is kansen verkijken.

“Angst is de sleutel tot moed!
(P.Koestenbaum)

Meermaals in mijn professioneel bestaan werd moed, angst en autonomie bij mezelf uitgedaagd.

Het is bijna schrikwekkend hoe dat de beschrijving van “autonoom” door Koestenbaum mijn realiteit van toen omschreef.
Dit wordt duidelijk aan de hand van het volgende:

Ik werd geconfronteerd met een dertigtal opgewonden mensen en hun woordvoerders aan mijn bureau in verband met een communicatie die was gebeurd.
Ik trachtte dit recht te zetten maar men eiste dat ik dat zou doen voor de ganse populatie in de eetzaal.
Ik zei dit toe en men begon iedereen te verwittigen om naar de eetzaal te komen.

Op dat moment (ik herinner het mij levendig) werd mijn angst moed, ik besloot het alleen te doen en ik voelde groei terwijl ik de trap op naar de zaal toe ging, een zaal waar ondertussen een 150 tal mensen zich hadden verzameld.

Boze mensen, maar ook mensen die in onzekerheid werden gebracht rond hun toekomst, mensen die ik kende en respecteerde.

Op een eigenaardige wijze sloeg de angst om in moed en respect en rust.
Rust die door de mensen werd waargenomen.

Ondanks geroep en gedreig van enkelingen verliep de discussie naar behoren en werd het werk hervat.

Ook een andere keer werd ik gesommeerd om in de fabriek voor een 60 tal mensen, op de vloer een discussie aan te gaan met betrekking tot een bepaalde premie.
Ook toen werd ondanks emoties en overmacht respect getoond voor de eenling die autonoom en overtuigd bracht wat hij had.

Als je nu de tekst leest van Koestenbaum omtrent autonomie, angst en moed, dan is hetgeen hij beschrijft de perfecte weergave van de gevoelens en de groeisprong die ik op dat moment maakte:

“Autonoom: je comfortabel kunnen voelen in een eenzame positie (tegenover het verlangen om altijd geliefd te worden), onafhankelijk kunnen denken en beslissen, ook onder sociale druk en tegenover conflicterende meningen of tendensen, uitgaan van stevige eigen waarden en geloof in jezelf, in je organisatie, standvastigheid in stress situaties, waarin chaos, angst, twijfel, schuldgevoel, woede, onzekerheid, ambiguïteit en verlaten worden moeten getrotseerd worden.

Angst bevat: angst is de sleutel tot moed!Je angst niet ontvluchten door allerlei afweermechanismen en technieken toe te passen, maar de confrontatie aangaan met je eigen angst, angst exploreren en voluit doorvoelen, elke existentiële crisis opnemen, want angst geeft kansen op echte groei.(..)Angst hoort bij de ervaring waarbij ideeën in actie worden omgezet, angst is het gevoel van leiderschap in actie.”

Dit stukje tekst (vrij vertaald uit “Greatness “ van Peter Koestenbaum) is het mooiste, het meest aansprekende dat ik de laatste jaren heb gelezen, net omdat het perfect meegaf wat ik doormaakte bij die twee groeimomenten in mijn leven.

Die twee momenten speelden zich trouwens af lang voor ik van Koestenbaum hoorde.

Angst is……energie!

Welke zijn nu mijn paradoxen en dilemma’s die kolken in mijn midden?

Introvert versus Extrovert
Beschouwend versus Concreet
Behoudend versus Verbeteren
Aanvaarden versus Bevechten
Verdedigen versus Aanvaarden
Streven naar rust versus Streven naar onrust
Streven naar contact versus Streven naar eenzaamheid
Cynisme versus Optimisme
Angst versus Moed
Actief versus Lui
Podiumbeest versus Onopvallend
Enthousiast versus Kil/koud
Naïef versus Realistisch
Incassering versus Hoge gevoeligheid
Genieten versus Het heilige moeten
Beheersen versus Delen
Trouw/loyaliteit versus Aarding
Eigen standpunt verdedigen versus Willen verbinden/verzoenen
Nee zeggen versus Steeds willen helpen
Beheersen versus Loslaten
Pro actief versus Mee bewegen
Genuanceerd versus Daadkracht



3. Wat heb ik nu aan Koestenbaum?

Dit model biedt mij:

1. een totaalbeeld met betrekking tot mijn zijn, alignment tussen alle levenssferen;
2. bewegen geeft een aanzet tot dynamiek en groei, ik zie waar mijn kracht zit en weet waar het groeipotentieel zit
3. het geeft aan waar ik op moet werken, wat reflectie en verandering mij kan opbrengen
4. het schetst de oorsprong van dilemma’s, paradoxen, dualiteiten in mijn leven.
5. ik begrijp mezelf nu zelfs, na wat empathie naar mezelf toe.
6. ik kan naar mezelf kijken, afstand nemen, relativeren
7. als je mensen, vrienden bvb plaatst op de vier polen, dan weet je wie je moet opzoeken op welk moment, wie geeft energie, en wie slorpt ze op.

Je kunt er op sturen, (zie website WWW. PIB.NET)


4. Wat bracht mij tot inzicht?

Crisis, feedback en verandering

• Confrontatie met mezelf,reflectie, de eerste big bang
• Ik ontdek mijn waarden en angsten

5. Is dit model toepasbaar op een organisatie?

Jawel

Succesvolle organisaties:
• vernieuwen gestaag;(VISIE)
• vertrekken vanuit stevige eigen waarden;(WAARDEN)
• vertonen ondernemerszin (nemen risico);(MOED)
• zorgen voor een economisch sterk backbone en hebben het van kwaliteitsproducten (AARDING)



6.Meer info hierover?

WWW. PIB.NET

Probeer 's met deze werkwoorden:


Ter inspiratie geef ik hier een aantal werkwoorden die passen bij de 4 hoeken van de diamant.Try this at home!

Afhankelijk van je basisposities (doe de test op www.pib.net) kan je energie krijgen door de hoeken van de diamant op te zoeken én toe te passen:


Vision• leren
• breed zien
• netwerken
• in vraag stellen
• visioning,toekomst vorm geven
• twijfelen
• nieuwe zaken ontdekken
• reizen
• loslaten
• door elkaar gooien
• doelen stellen
• stretchen van doelen
• meebewegen
• intuitie raadplegen
• zich open zetten
• dromen
worden

Moed

• buiten komen
• ter plekke gaan
• de confrontatie aangaan
• meebewegen
• alleen staan
• afgaan
• opkomen voor je ideeen
• risico nemen
• me kwetsbaar opstellen
• improviseren
durven


Waarden

• opzoeken
• helpen
• ondersteunen
• genieten
• lachen
• betrekken
• luisteren
• in team werken
• opgaan in team
• denken
willen


Reality

• pro actief organiseren,plannen
• voeten op de grond houden
• financien opvolgen
• analyseren feiten
• inventarizeren
• duidelijk formuleren
• voelen
• voorbereiden
• weten
• nuanceren
doen
• hebben




Jan Sanders161109

1 opmerking: