zondag 15 november 2009

Waarom start ik een blog?

Altijd goed als je met iets begint van stil te staan waarom je dit doet.

Waarom?

Schrijven is kiezen.

Schrijven is voor mij de werkelijkheid,op een rustige,grondig voorbereide wijze vorm geven,visualizeren,exploreren,structureren en daardoor beter begrijpen.
Probeer maar ’s iets neer te schrijven dat je goed kent,beheerst. Na drie zinnen rijdt je vast in een keuze die je moet maken,in een twijfelknoop die dient doorgehakt. Je leert terwijl je schrijft.

In de leercirkel van Kolb stap ik in op het niveau “ervaren”,vervolgens analyseren en reflectie,dan pas begrijpen en tot slot toepassen en veranderen.
Al wat ik schrijf wordt zo als het ware geïntegreerd in mijn dagelijks bestaan en vice versa.

Mijn behoefte aan delen wordt bevredigd.

Altijd al een halve pastoor,predikant geweest zijnde is dit voor mij de gelegenheid om mensen deelgenoot te maken van mijn ervaring.
Of dit altijd op prijs gesteld wordt is zeer de vraag,gezien de “geeuw grap” van mijn kinderen als ik weer ’s doordram.

God knows dat de lezer er iets aan heeft. Ik denk alvast van wel.

Ik heb nood aan “the big picture”,het geheel een globaal doel. Noem het zingeving.
Dit gebeurt nu eenmaal je de 40 passeert?

Bovendien werkt het dynamiserend,ik breng het geheel niet tot stilstand door het te bevriezen,ik geef zelfs aan hoe de motor het best werkt.

Door de aparte delen te beschrijven krijg ik wel een globaal zicht en zie ik verbanden.
Dat maakt het natuurlijk moeilijk om scherp te stellen,het (mijn leven) is een moving target.


Een geschreven ervaringsbank.

Door neer te schrijven,te reflecteren ,te structureren ,scherper te stellen wat ik dagdagelijks mee maak ga ik groeien. .Met een doel voor ogen word je een scherper waarnemer.

Op die wijze wordt mijn ervaring tastbaar,grijpbaar voor mij en voor anderen.

Wat is dan “Mijn ervaring”?

Ik heb 25 jaar ervaring als een praktijkgedreven HR generalist in een permanent herstructurerende industriële omgeving.

Concreet betekent dit :

plannen en organiseren,processen bouwen en bemannen;
communicatiekanalen bouwen;
strategieën voor verandering uitwerken,draagvlak creeren ;
ondersteunen, empathisch luisteren,coachen,ontwikkelen;
crisismanagement
analyseren van het terrein en integratieve oplossingen voorzien
resultaat én klantgerichtheid ;
maar ook incasseren, mezelf ontwikkelen,zelfzorg,managen van kennis, mensen, processen, … relatiebeheer, procesinterventies.


De laatste jaren ontwikkel ik onder impuls van een gevolgde opleiding mijn beschouwende kant en probeer ik hetgeen ik gedaan heb,in perspectief te plaatsen zodat anderen er iets aan hebben in een “How to handle…way”.


Concreet betekent dit dan weer:reflecteren en beschrijven van het bovenstaande ,afstand nemen,zelfzorg,de “big picture” ontwikkelen.Mijn passie is nu:naast het dagdagelijks in de praktijk brengen van het bovenstaande dit ook overdragen aan anderen,die er om vragen (…of niet ).Het samenspel tussen actie en reflectie is mijn energiebron.

Voila,
Dat is de reden waarom ik me bekeer tot blogger.
Bovendien ben ik ook een latente krantenbriefschrijver,u weet wel,gekken die hun waarheid opleggen aan anderen.
Ik deed het nooit, wel dit kanaal ga ik gebruiken om reflecties uit het dagelijks leven in kwijt te kunnen.

Maar ik probeer het fatsoenlijk te houden!
Jan Sanders 161109

Geen opmerkingen:

Een reactie posten